ΚΥΠΡΟΣ, ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ

ΤΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Ο Κωστής Παλαμάς χαιρετίζοντας τους Κύπριους αδελφούς το 1904 που ήλθαν επισκέπτες στην Ελλάδα τους καλωσόρισε απαγγέλλοντας και καταλήγει ……….

Καλώς μας ήρθατε παιδιά!
Στην Κύπρο την αέρινη στη Μακαρία Γη,
στο ωραίο πολύπαθο κορμί η αγνή ψυχή δεν έσβησε
και ζει και ζει και ζει

Έτσι και εμείς του Φυσιολατρικού αποφασίσαμε να πάμε να επισκεφθούμε αυτή τη Μακαρία Γη, με το πολύπαθο κορμί και την αγνή ψυχή που ζει και στέκεται πάντα αγέρωχη μπροστά σε όλους τους κατακτητές, είτε αυτοί λέγονται Τούρκοι , Άγγλοι, Ενετοί, Φράγκοι.

Το φετινό Πάσχα το περάσαμε στην Κύπρο, ξεκινήσαμε με την πρωινή πτήση της Aegean των 6 και φτάσαμε στις 7.30 στη Λάρνακα. Επειδή μας έπαιρνε ο χρόνος αρχίσαμε αμέσως την ξενάγηση μας. Επισκεφθήκαμε την κατεχόμενη Αμμόχωστο την πόλη του Ευαγόρα μια από τις πιο ξακουστές πόλεις της Μεσογείου που αποτελούσε πριν το 1974 το διαμάντι και το καμάρι της Κύπρου. Σήμερα είναι για 38 χρόνια η πόλις-φάντασμα. Περάσαμε τα τείχη της παλαιάς πόλης που καταλήγει στον Πύργο του Οθέλλου. Στο κέντρο μιας μεγάλης πλατείας ξεχωρίζει ο ναός του Αγίου Νικολάου, γοτθικού ρυθμού, που σήμερα είναι τζαμί. Επισκεφθήκαμε το Μοναστήρι του Απόστολου Βαρνάβα, τον Αρχαιολογικό χώρο της Σαλαμίνας με το Αρχαίο θέατρο και το Γυμναστήριο.

Η επίσκεψη μας στα κατεχόμενα δεν ήταν και το ότι καλύτερο, απλά είδαμε τι είχαν οι Κύπριοι και τι χάσανε. Από εκεί πήγαμε στο Παραλίμνι όπου φάγαμε το κλασσικό Κυπριακό σουβλάκι με τη σεφταλιά και το καλαμαράκι. Επισκεφθήκαμε το Λιοπέτρι και είδαμε τον αχυρώνα όπου αγωνιζόμενοι κατά των Άγγλων κατακτητών έπεσαν ηρωικά τα 4 παλικάρια της ΕΟΚΑ. Το απόγευμα φτάσαμε στη Λεμεσό στο ξενοδοχείο μας. Αφού φάγαμε πήγαμε όλοι για ξεκούραση. Η επομένη ημέρα έκρυβε άλλες εκπλήξεις.

Η 2η μέρα ήταν Μ. Παρασκευή με κατεύθυνση το Τρόοδος, Μονή Κύκκου, ΄Ομοδος. Αρχίσαμε με μια αξέχαστη εκδρομή στην καταπράσινη καρδιά του νησιού την οροσειρά του Τροόδους. Περάσαμε από πολύ γραφικά χωριά και φτάσαμε μέχρι την κεντρική πλατεία στο κέντρο της οροσειράς σε ύψος 1750μέτρα. Γύρω μας υπήρχε πολύ χιόνι και από μακριά βλέπαμε τη χιονοδρομική πίστα που και αυτή ήταν γεμάτη από χιόνι. Αφού ήπιαμε τον καφέ μας, κάναμε μερικές βόλτες και ανεβήκαμε στο λεωφορείο για να συνεχίσουμε το ταξίδι μας για το Μοναστήρι του Κύκκου. Το πλουσιότερο μοναστήρι στο νησί με θρησκευτική , πολιτιστική και πολιτική σημασία. Βρίσκεται βορειοδυτικά του Τροόδους σε υψόμετρο 1318 μέτρα. Είναι αφιερωμένο στην Παναγία και έχει στην κατοχή του την εικόνα την οποία πιστεύεται ότι ζωγράφισε ο Ευαγγελιστής Λουκάς. Κοντά στη μονή και σε απόσταση 3 χλμ. είναι το θρονί όπου ετάφη ο πρώτος Πρόεδρος της Κύπρου Αρχιεπίσκοπος Μακάριος Γ, μετά από επιθυμία του.

Μόλις φτάσαμε, περπατήσαμε λίγο για να φτάσουμε στο τάφο του Μακαρίου όπου υπάρχει όλη την ημέρα φρουρά στρατιωτική «τιμής ένεκεν». Επίσης πριν το τάφο υπάρχει το επιβλητικό άγαλμα του Μακαρίου, το οποίο ήταν στην Αρχιεπισκοπή στη Λευκωσία άλλα λόγω μεγέθους το μετεφέρθη στο Θρονί της Μονής Κύκκου.

Στην επιστροφή μας επισκεφθήκαμε το ΄Ομοδος. Κάναμε βόλτες στα γραφικά στενά δρομάκια με τα παραδοσιακά μαγαζιά. Επισκεφθήκαμε την εκκλησία του Τιμίου Σταυρού που η παράδοση λέει ότι ιδρύθηκε από την Αγία Ελένη. Αφού ξεναγηθήκαμε, άλλοι καθίσανε στην πλατεία για καφέ και άλλοι πήγανε να επισκεφθούν το Οινοποιείο όπου παραγόταν η κουμανταρία και η ζιβανία.
Επιστρέφουμε στο ξενοδοχείο και αφού ξεκουραζόμαστε λίγο ολοταχώς στην Εκκλησία της Αγίας Νάπας, στην παραλία, για να παρακολουθήσουμε τον επιτάφιο με συνοδεία τη φιλαρμονική του Δήμου. Ωραία επιβλητικά, η πομπή, οι ιερείς, οι Δεσπότες, ο κόσμος ακολουθούσε με κατάνυξη. Αφού τελείωσε, καθίσαμε σε ένα από τα ωραία στέκια της παλαιάς πόλης της Λεμεσού ήπιαμε τα ποτά μας και κατευθείαν στο ξενοδοχείο γιατί μας περίμενε η επόμενη μέρα, η μέρα της Λευκωσίας.

Η 3η μέρα η Λευκωσία
Μετά το πρωινό μας ολοταχώς στο λεωφορείο και 9 π.μ. αναχωρούμε με προορισμό την πρωτεύουσα της Κύπρου, τη Λευκωσία. Επίσκεψη στα κελιά των φυλακών όπου εκεί κρατούνταν οι μελλοθάνατοι φυλακισμένοι, παιδιά από 18-22 ετών που θυσιάστηκαν στο βωμό της ελευθερίας. Αυτά τα παιδιά-ήρωες απαγχονίστηκαν από τους Άγγλους το 1955-58. Εκεί στον ίδιο χώρο ήταν τα μνήματά των απαγχονισμένων και η αγχόνη. Εδώ δεν μπορώ να σταθώ πολύ γιατί και τώρα που γράφω η συγκίνηση και η αγανάκτηση με πνίγουν – συναισθήματα που είχαμε όλοι. Χαιρετίσαμε τα γενναία παιδιά-ήρωες με τον Εθνικό μας Ύμνο και φύγαμε. Επισκεφθήκαμε το Ναό του Αγίου Ιωάννου και το Μέγαρο της Αρχιεπισκοπής. Περπατήσαμε την οδός Λήδρας και φτάσαμε μέχρι την πράσινη γραμμή όπου εκεί υπάρχουν φυλάκια Τούρκων και Ελληνοκυπρίων που με τις απαραίτητες διαδικασίες μπορεί να περάσει ο καθένας στο άλλο τμήμα. Γιατί αυτό, διότι και στο Ελληνικό μέρος υπάρχουν τούρκικες περιουσίες και στο Τουρκικό μέρος υπάρχουν ελληνικές περιουσίες. Περπατήσαμε στη γραφική Λαϊκή Γειτονιά, όπου εκεί κάναμε τα διάφορα ψώνια μας και φάγαμε σε κάποια από τις πολλές ταβερνούλες. Από εκεί πάμε να επισκεφθούμε τον Τύμβο της Μακεδονίτισσας όπου είναι το μνημείο των πεσόντων Ελλήνων από τη Τουρκική εισβολή το 1974.

Αργά το απόγευμα επιστρέφουμε στο ξενοδοχείο για να ξεκουραστούμε για την Ανάσταση. Στις 11 μ.μ. όλη η ομάδα ξεκίνησε για την Εκκλησία του Αγίου Νικολάου για την τελετή της Ανάστασης. Μετά τα μεσάνυκτα επιστροφή στο ξενοδοχείο μας για την παραδοσιακή μαγειρίτσα, αυγά κόκκινα, φλαούνα και τσουρέκι.

Η 4η μέρα, η μέρα του Πάσχα κύλησε πολύ χαλαρά. Αργά εγερτήριο, αργά πρωινό, μεσημεριανό με σούβλα, κοκορέτσι, φλαούνες, και άλλα εδέσματα. Απαραίτητα χορός και γλέντι. Το βράδυ μαζευτήκαμε σε ένα γειτονικό ταβερνάκι όπου εκεί συνεχίσαμε το γλέντι του μεσημεριού. Εκεί δώσαμε τα ρέστα, γλέντι , χορό, φαγητό και πολύ γέλιο.

Η 5η μέρα ήταν ΚΟΥΡΙΟ-ΚΟΛΟΣΣΙ-ΠΕΤΡΑ ΡΩΜΙΟΥ-ΠΑΦΟΣ.
Η πρώτη μας στάση ήταν ο Πύργος των Ιπποτών στο Κολόσσι, πολύ επιβλητικό και με πολλά σκαλοπάτια. Διασχίσαμε τους αμπελώνες του Φασουρίου και στο διάσημο αρχαιολογικό χώρο του Κουρίου με τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά. Από εκεί ο δρόμος μας φέρνει στην Πέτρα του Ρωμιού, όπου κατά την παράδοση από τους αφρούς των κυμάτων αναδύθηκε η Αφροδίτη, η θεά της ομορφιάς και του έρωτα. Προχωρώντας φτάνουμε στην Ιερά Μονή του Αγίου Νεοφύτου και στην Εγκλείστρα, όπου έζησε και ασκήτεψε ο Άγιος Νεόφυτος μία από τις σημαντικότερες μορφές της Εκκλησίας της Κύπρου. Μετά επισκεπτόμαστε τη στήλη του Αποστόλου Παύλου όπου εκεί δέθηκε και μαστιγώθηκε γιατί κήρυττε τον Χριστιανισμό, και τα γύρω ερείπια από την αγορά γύρω στο 45 π.Χ. Από εκεί τα βήματά μας , μας οδήγησαν στην κάτω Πάφο στο γραφικό λιμανάκι. Βόλτες και γεύμα στις ταβέρνες με τους παραδοσιακούς ψαρομεζέδες.

Η μέρα μας δεν τελείωσε εδώ, αφού ξεκουραστήκαμε στο ξενοδοχείο, πήραμε το λεωφορείο της γραμμής για να πάμε σε ένα πολύ εντυπωσιακό ξενοδοχείο που όμοιο του δεν υπάρχει. Το four Season είναι μια ξενοδοχειακή μονάδα που μέσα έχει διαμορφωμένα τοπία από Χαβάη, από Ταϊτή, λίμνες με πελώρια ψάρια, μια ομορφιά φανταστική. Ήπιαμε τα ποτά μας και κάτω από τον απαλό ήχο του πιάνου και της γλυκιάς φωνής της τραγουδίστριας λικνιστήκαμε όλοι στους χορούς του ταγκό, της σάμπας και του βαλς.

Η επόμενη μέρα και η τελευταία: ΛΕΥΚΑΡΑ-ΛΑΡΝΑΚΑ-ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
Στο δρόμο μας προς τη Λάρνακα, επισκεφτήκαμε τα Λεύκαρα, ένα γραφικό χωριό φημισμένο για τα κεντήματά του τα γνωστά «Λευκαρίτικα» και τα ασημικά του. Διατήρησαν την παραδοσιακή αρχιτεκτονική με τα ωραία πετρόκτιστα σπίτια. Κατά την παράδοση, ο Λεονάρντο ντα Βίτσι επισκέφθηκε το χωριό και παράγγειλε ένα τραπεζομάντηλο με παραδοσιακό κέντημα για τον Καθεδρικό Ναό του Μιλάνου. Κάναμε τη βόλτα μας στο χωριό, ήπιαμε το καφεδάκι μας και στη συνέχεια ο δρόμος μας, μας φέρνει στις Φοινικούδες για βόλτα και φαγητό. Επίσης στη Λάρνακα επισκεφθήκαμε το Ναό του Αγίου Λαζάρου που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και είναι του 10ου αιώνα μ.Χ. Χτίστηκε πάνω στο τάφο του αγίου και αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής στην Κύπρο. Η δεύτερη επίσκεψή μας ήταν το Τέμενος του Χαλά Σουλτάν, είναι ο τάφος της Umm Haram, σύζυγος του Ouvadas ibn-as Sami, στρατηγού της Μοαβίας, και ήταν ηγέτης της πρώτης Αραβικής εισβολής στο νησί το 649π.Χ. Το Χαλά Σουλτάν Τεκέ είναι ένα από τα Ιερότερα μαυσωλεία και το επισκέπτονται χιλιάδες προσκυνητές κάθε χρόνο.
Τελειώνοντας αναχωρούμε για το αεροδρόμιο για να πάρουμε τη πτήση των 6 μ.μ. της AEGEAN για Αθήνα.
Πόσα συναισθήματα μας διακατέχουν μετά από μια τέτοια εκδρομή, μέρες του Πάσχα σε ένα τόπο δικό μας, που μοιάζει με μας, που τον νιώθουμε δικό μας.
Ελπίζω την επόμενη επίσκεψη μας στην Κύπρο, όλα να είναι δικά μας, να δοθεί μια λύση σε αυτούς τους ανθρώπους που βλέπουν τις περιουσίες τους, τα όνειρά τους σε ξένα χέρια και να μη μπορούν να κάνουν τίποτα, παρά μόνο να ζουν με την ελπίδα του ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ.